Apa Perbezaan Jenis Coklat?

Apa Perbezaan Jenis Coklat?

Pada asasnya terdapat 4 jenis coklat iaitu

1. Coklat Couverture

Ia merupakan coklat tulen yang paling sedap & berkualiti. Ia sangat sedap menyebabkan ia digunakan secara meluas oleh pembuat coklat profesional.

Kelemahan coklat jenis ini, ia sangat sensitif terhadap suhu dan sukar untuk dikendalikan. Jika tersilap dalam pengurusannya, ia tidak akan keras dengan sempurna apabila dibekukan.

2. Coklat Compound

Ia merupakan coklat yang sering kita makan seperti cadbury, van houtan, ferero rocher dan sebagainya. Ia lebih mudah untuk dikendalikan kerana ia telah dicampur dengan lemak sayur bagi mengantikan lemak koko. Jadi ia tidak mudah cair dengan
suhu persekitaran.

Coklat masakan juga merupakan sejenis coklat compaund kualiti sederhana. Dalam pembuatan coklat buatan tangan, coklat compound kualiti tinggi digunakan.

3. Coklat Perisa

Ia sebenarnya coklat putih yang dimasukkan pewarna dan perisa.
Biasanya coklat yang kita jumpa adalah coklat susu dan dark coklat.

4. Coklat Diabetik 

Ia adalah coklat untuk pengidap diabetes. Ia tidak mengandungi gula biasa. Pemanis tiruan dan alternatif digunakan seperti stevia dan sebagainya.

Ok itulah 4 jenis coklat yang biasa kita jumpa.

Dalam pakej Rahsia Coklat Buatan Tangan, anda akan ditunjukkan cara untuk mengendalikan coklat couverture dan coklat compaun.

Disamping itu, anda juga disediakan starter kit yang membolehkan anda bermula dengan kos yang minimum. Dalam starter kit ini, terdapat:

1. Food Warmer 2. Spatula
3. Bekas Stainless steel
4. Acuan
5. Coklat Kompaun 300g

Anda boleh dapatkan semua ini di Rahsia Coklat Buatan Tangan

Sign up here with your email address to receive updates from this blog in your inbox.

0 Response to "Apa Perbezaan Jenis Coklat?"

Post a Comment